پرداخت اینترنتی چیست؟

پرداخت   (Payment) به معنی انتقال پول بین دو طرف یک معامله است. تمامی پرداخت‌ها در ایران باید تحت نظارت بانک مرکزی ایران و از طریق شبکه پرداخت الکترونیکی شاپرک انجام شود. شرکت های پرداخت الکترونیک مسئولیت ارائه خدمات پرداخت را در کشور دارند که بانک مرکزی تنها به ۱۲ شرکت مجوز داده است.لیست شرکت های مجاز به فعالیت در لینک زیر قابل مشاهده است

https://shaparak.ir/content?id=290

 تنها دو ابزار برای انجام عملیات پرداخت در کشور توسط شرکت‌های پرداخت ارائه میشود

 ۱- دستگاه کارتخوان (برای کسب و کارهای فیزیکی)

۲- درگاه پرداخت اینترنتی (برای کسب و کارهای آنلاین)

 به غیر از این دو ابزار برای مدتی کدهای ussd نیز برای ارائه خدمات پرداخت استفاده شد که به دلیل نا امنی اجازه استفاده از این زیرساخت توسط بانک مرکزی متوقف شد{1}

 

به صورت خلاصه به پرداخت پول به صورت اینترنتی در قبال دریافت کالا یاخدمات پرداخت اینترنتی گفته  می شود، به طوری که این پرداخت بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک یا فروشگاه و از طریق اینترنت انجام شود و در واقع خریدار با استفاده از کارت بانکی خود می تواند از اینترنت خرید کند و پول آن را همان موقع پرداخت نماید.

 

فرآیند پرداخت اینترنتی

مدیران سایت های اینترنتی با بانک ها قراردادی می بندند و به این ترتیب پول با همکاری بانک از طریق اینترنت از حساب مشتری به حساب مدیر سایت واریز می شود
در حال حاضر بانکهای ملت، سامان، پارسیان، ملی، اقتصاد نوین و پاسارگاد این امکان را فراهم آورده اند که افراد بتوانند با استفاده از کارت های بانکی تحت شتاب، خرید اینترنتی انجام دهند. یعنی این بانک ها به عنوان دروازۀ پرداخت یا درگاه پرداخت یا در اصطلاح Gateway عمل می کنند

این به این معنی نیست که فقط کارت های همین 5 بانک قابلیت خرید اینترنتی را دارد، بلکه به این معناست که این بانکها امکاناتی را فراهم کرده اند که بتوان با کارت سایر بانک ها نیز خرید اینترنتی کرد و این امکانات خود را در اختیار فروشگاههای اینترنتی قرار داده اند.
به این ترتیب شما پس از اطمینان از کالا یا سرویس سایت مورد نظر خود می توانید پول آن را به صورت آنلاین پرداخت نمایید.

با چه کارت هایی می توان خرید اینترنتی کرد

در حال حاضر این امکان از طریق کارت تمامی بانک های عضو شتاب امکان پذیر است.

پارامتر های لازم برای خرید اینترنتی

در هنگام خرید اینترنتی 4 پارامتر کارت بانکی از شما پرسیده می شود که در عکس زیر کنارشان ستاره قرمز زده شده است.

 

در ادامه به بررسی تک تک این پارامترها می پردازیم:

شماره 16 رقمی درج شده بر روی کارت

این شماره در کارت همه بانک ها، بر روی کارت درج شده است. نمونه شماره کارت درج شده بر روی کارت های بانک ملی در عکس زیر آمده است.

رمزخریداینترنتی یا رمز دوم

رمز خرید اینترنتی، با رمزی که شما هنگام استفاده از دستگاههای خود پرداز ATM وارد می نمائید متفاوت می باشد. حتی این رمز با رمز اینترنت بانک که حساب خود را از طریق اینترنت چک می کنید، نیز متفاوت است. 

در اکثر بانک ها زمانی که کارت خود را تحویل می گیرید، رمز خرید اینترنتی ندارید. برای فعال کردن رمز خرید اینترنتی یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

1- اکثر بانک ها امکان تعریف رمز خرید اینترنتی را در دستگاههای ATM خود قرار داده اند. به دستگاه خودپرداز بانک خود مراجعه کنید. کارت خود را وارد کنید و بخش عملیات رمز را انتخاب کنید. در بخش رمز دوم یا رمز اینترنتی، رمز خود را تعریف کنید.

2- به شعبه بانک خود مراجعه کنید و بگویید می خواهم رمز خرید اینترنتی دریافت کنم. اگر بانکتان بانک خوبی باشد حتماً راهنمایی می شوید.

کدCVV2

کد CVV2 به صورت یک عدد 3رقمی (و به ندرت 4رقمی) مانند شمارۀ 16رقمی حک شده روی کارت، بر روی اکثر کارت ها حک شده است. مثلاً روی کارت های بانک های ملت، صادرات، پاسارگاد، سامان، پارسیان و... به صورت یک عدد 3رقمی حک شده است. یا در برخی کارت های بانک ملی 4 رقمی است و عکس آن را در زیر مشاهده می نمایید.

در برخی کارت های بانک تجارت، کد CVV2 به صورت رقم 17، 18 و 19 بعد از 16رقم شماره کارت حک شده است.

تاریخ انقضاء

تاریخ انقضاء هم روی اغلب کارت های بانکی حک شده است. اگر روی کارت شما تاریخ انقضاء وجود ندارد، نگران نباشید. از عدد 12 به جای ماه و از 99 به جای سال انقضای کارت استفاده نمایید.

مشکلات احتمالی پرداخت اینترنتی

سیستم پرداخت اینترنتی توسط بانک های عامل به گونه ای طراحی شده است که هم ایمن باشد و هم ساده و کمترین نیاز به راهنمایی را برای خریدار ایجاد نماید. اما با این وجود برخی اوقات ممکن است مسائلی در هنگام خرید اینترنتی به وقوع بپیوندد.
مثلاً ممکن است در هنگام پرداخت شبکه بانکی قطع شود و پرداخت ناموفق انجام شود.
معمولاً بدترین حالتی که ممکن است به وقوع بپیوندد این است که پول از حساب شما کسر شود، ولی به حساب فروشنده واریز نشود. اما نگران نباشید. در این حالت معمولاً پول شما در حساب های حد واسط بانک است
نهایتاً خود بانک می باید مغایرت ها را رفع کند. منتظر بمانید و اگر تا 48 ساعت پول به حسابتان برگشت نخورد، آنگاه با پشتیبانی سایت فروشنده و یا بانک عامل پرداخت اینترنتی تماس بگیرید تا مغایرت برطرف شود.

در صورتیکه تمایل به استفاده از این مطالب در سایت یا وبلاگ خود دارید، ترجیحاً از لینک به این صفحه استفاده کنید. چون این راهنماها خیلی زود قدیمی می شود و مفید بودن خود را از دست می دهد. این مطالب توسط سایت بانکی در همین صفحه به روز می شود.

منبع:

[1] https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA

[2] http://banki.ir/epayment